BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday 5 February 2010

Berita Harian 06.02.10 - Syarat lulus BI jejas pelajar luar bandar

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
bhnews@bharian.com.my

GMP mahu kelemahan Bahasa Inggeris segera diatas

KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) bimbang pelaksanaan syarat lulus Bahasa Inggeris dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dikhuatiri mengorbankan nasib pelajar di kawasan luar bandar yang kebanyakannya lemah dalam mata pelajaran itu.

Pengerusinya, Datuk Dr Hassan Ahmad, berkata pihaknya khuatir ia akan menimbulkan lebih banyak masalah terutama mengakibatkan banyak pelajar yang lemah dalam bahasa Inggeris di kawasan luar bandar itu, gagal dalam peperiksaan.

"Pelaksanaan ini akan menjejaskan pelajar yang mendapat 10A atau 15A dalam semua mata pelajaran yang diajarkan dalam bahasa Melayu tetapi gagal hanya kerana tidak lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris.

"Keadaan ini sama seperti dasar penjajah terhadap bahasa Inggeris dalam sistem pelajaran di negara ini sebelum kemerdekaan," katanya pada sidang akhbar Majlis Ceramah dan Forum Bahasa Kebangsaan GMP di Rumah Pena di sini, semalam.

Hadir sama Sasterawan Negara (SN), Datuk Dr A Samad Said.

Hassan menyarankan Kementerian Pelajaran menyelesaikan masalah kelemahan Bahasa Inggeris dengan meningkatkan kaedah dan mutu pengajaran mata pelajaran itu di sekolah.

"Kelulusan Bahasa Inggeris tidak harus dijadikan syarat lulus SPM, sebaliknya sistem pendidikan subjek ini dipertingkatkan dan kemu-dahan sempurna disediakan kepada pelajar untuk menguasainya," katanya.

No comments:

Post a Comment